HUR GÖR VI?

Vill du haka på vår resa och skapa ett liknande initiativ i din hemstad – do it!

Vi får många frågor från personer runt om i landet som inspireras av vårt arbete och undrar hur vi gjort. Här kommer några tips på vägen:

  • Skapa en projektgrupp som är tillräckligt stor för att arbetet inte ska ligga på en persons axlar och tillräckligt liten för att arbetet ska vara effektivt och lustfyllt. I vårt team har vi en kreativ, samhällsengagerad influencer som är bra på digital kommunikation, skapa koncept och nå ut till människor genom ord och bild. En projektledare och event manager som älskar att skapa upplevelser som berör och som håller övergripande koll på arrangörsskapet bokning, ekonomi, kontakt med alla personer på scen, ljud, ljus, arena. En person med ett brett kontaktnät inom näringslivet och kunskap om vad som är viktigt för att engagera näringslivet – bra på det tekniska med webb mm. Vi är alla tre föräldrar som är både nyfikna och frustrerade över föräldraskapet, den digitala verklighet vi och våra barn växer upp i. Vi har ett brinnande intresse till att lära oss mer och sprida kunskapen vidare. Vi ses ibland på fysiska möten men den främsta dialogen har vi på messenger. Så här ser vårt team ut, men hos dig så kanske det finns andra kompetenser som behövs för att gå från idé till verklighet. Fundera på vilka människor som finns på din plats. Viktigast är ett brinnande engagemang!

  • Boka möten med skolan och presentera er idé. Lyssna in deras värdegrundarbete och när på läsåret en aktivitet passar bäst. Viktigt att ha en filosofi att vilja samarbeta med skolan, inte kritisera eller ta över något. En idé av ett stort nytt föräldramöte eller ”hem & skola” som fanns på 80-talet.

  • Tänk på att skola, näringsliv och projektgrupp kan ha olika ”tidslinjer” så lyssna in och skapa tillsammans. Sätt dig in i skolans, näringslivet, besökarens – både ung och gammals skor. Vilken verklighet finns alla personer i? Vad är viktigt för finansiärerna, skolan, ungdomarna och hur kan vi skapa något där alla får it något och när sitt mål? En övning som kan hjälpa till i planeringsarbetet är ”Persona” – googla så hittar du olika övningar.

  • Sätt en grafisk profil och ett namn. Vi hade lite olika förslag och landade till slut ner i ”Ett Mjukare Varberg”. Vi tog hjälp av vår vän Kollijox som skapade en logga och grafik profil.

  • Vi skapade ett Instagram, Facebook och hemsida där vi håller dialogen med våra besökare och berättar om vad som händer.

  • Planera eventet: Boka talare, en plats och en röd tråd från start till slut. Fundera på vad vill vi berätta och vem kan hjälpa oss att berätta detta? Forskningen visar att kultur och musik hjälper oss att ta till oss kunskap och information. Därför varvar vi gärna musik med talare: både inspiration och fakta. Vi har skapat både stora och små events. Bäst och mest effekt blir det när vi bokat en arena och haft flera events samma dag – anpassade till olika målgrupper (dagtid skolungdomar, kvällstid föräldrar, pedagoger och allmänheten) arbetet blir kostnadseffektivt och vi når ut till många.

  • Vi har skapat eventen genom ett av våra företag som redan idag skapar möten och upplevelser. Det finns olika lösningar – starta en ideell förening eller gör som oss använd ett ”eko-system” som redan finns.

  • Engagera volontärer inför genomförandet, det är superkul att skapa tillsammans! Vi brukar ge en t-shorts, mat och varma kramar till alla som hjälper till, ca 15 pers varje gång.

  • Vi har använt ett anmälningsverktyg som heter Invajo för våra fysiska event och av Google Forms för våra digitala. Dessa passar bra för gratisevent och är enkla att administrera. Annat bra tips är Tickster.

  • Lär genom att göra. Vi har testat tre olika event och lär oss hela tiden. Det är bättre att börja litet och låta det växa istället för att lägga ner arbetet om det känns för tungt och komplicerat.

  • Lycka till. Du är grym som gör det. Tillsammans skapar vi en mjukare värld!